Frokostseminar 16. januar: Presentasjon av «Ny som mellomleder-rapporten»
I dette omfattende arbeidet har fagansvarlig i Ny som leder AS, Frode Dale, intervjuet 22 «førstegangs-mellomledere». Dvs. personer som har gått fra rollen som førstelinjeleder og over(opp) til rollen som mellomleder. Som altså betyr å lede gjennom førstelinjeledere.
Et av spørsmålene i rapporten var «Hva er ditt aller viktigste råd til fremtidige nye mellomledere«?
Her er noen av deres svar:
1. Snakk med andre nye mellomledere om hva de opplevde, og hvilke råd de vil gi deg som kommende ny mellomleder.
2. Les og bruk boken Lederskifter av Frode Dale. Den vil gi deg uvurderlig hjelp.
3. Lag en detaljert plan for de første 90 dagene.
4. Finn ut mest mulig om det du overtar og forbered deg optimalt før oppstart. Få deg en mentor så tidlig som mulig.
5. Velg rett sjef, rette kollegaer, rett arbeidsmiljø og rett organisasjonskultur.
6. Fokuser på forventningsavklaringer og relasjonsbygging i oppstarten.
7. Erkjenn at det ikke finnes noen «blanke ark» som ny leder og sørg for å gå i dialog med din nye organisasjon. Få hjelp av en mentor.
8. Spør. Spør. Spør. Både i rekrutteringsprosessen og i oppstarten.
9. Å ikke være forberedt på oppstarten er ditt første og mest avgjørende feilsteg. Så vær forberedt!
10. Ta en pause mellom din tidligere og din nye jobb. Hvil ut og så forbered deg på dag 1 og de neste månedene. De blir nemlig svært krevende.
Stikkordene for mange av de svarene mellomlederne ga var:
– Forberedelser
– Plan for de første 90 dagene
– Forventningsavklaringer
– Relasjonsbygging
– Rolleforståelse
– Bruk rekrutteringsprosessen som forberedelse
– Velg rett både leder, ledergruppe, ansatte, arbeidsmiljø, organisasjonskultur.
Det de ikke nevnte, men som de etter intervjuene var blitt mye mer oppmerksom på var:
– Kontekstforståelse
– Nå-situasjonen
– Utfordringsbildet
– Mandatet
– Lederstøtte
– Evalu-læring
– Overtakelse av egen ledergruppe (i fart)
– Innfasing og deltagelse i nærmeste lederes (topp)ledergruppe
– Møte med organisasjonskulturen
– Lederkvaliteten på sine underordnede ledere
– Internsøkere
– Organisatorisk lederonboarding/-innfasing
Oppsummert: «En god begynnelse er halvparten av et godt resultat» (Platon). For den som skal bli ny mellomleder for første gang handler det primært om å PLANLEGGE og GJENNOMFØRE de første 90 dagene i ny stilling/rolle/kontekst.
Hvis du ønsker tilgang til resten av rådene, med utdypninger og forslag til både tilnærminger og verktøy samt mye mer om det å bli nye som mellomleder, så meld deg på frokostseminaret 16. januar. Der får du eksklusiv tilgang til en skriftlig komplett rapport, med mange råd om hva du bør gjøre for å sikre en god onboarding av disse lederne, som entrer en svært krevende rolle.
For mer informasjon og påmelding; trykk her. (sted for frokostseminaret kommer vi tilbake til, men det blir sentralt i Oslo sentrum)