FAGBIBLIOTEK

Førstegangsledelse og kompetansedilemmaer

aug 7, 2023 | Ledelse

Å bli leder for første gang er en krevende overgangsprosess, og særlig om verktøykassa er relativt «tom». Da vil de aller fleste slite på grunn av negativt stress. Jeg deler derfor her det jeg tenker bør være i enhver leders verktøykasse – og ikke minst i en førstegangsleders verktøykasse.

I mine fire dilemmaer har jeg spurt om hva en ville velge dersom man kun fikk velge et av følgende  kompetanseområder:

  • Organisasjonsteori/Organisasjonspsykologi
  • Konflikthåndtering
  • Arbeidsgiverrollen
  • Veiledning/coaching

Her valgte «flertallet» veiledning/coaching.

Det neste dilemmaet var:

  • Teamarbeid/teamlederrollen
  • Arbeidsrett/juss
  • Kommunikasjon/krevende samtaler
  • Psykologi/sosiologi

Her ble det ikke noen klar «vinner» = det ble en god spredning.

Det tredje dilemmaet var:

  • Personalansvar/ansettelser
  • Kriseledelse/krisehåndtering
  • Ledelsesteorier/lederstiler
  • Stressmestring/stresshåndtering

Her ble det også en spredning i svarene.

Det fjerde og siste var knyttet til selvforståelse:

  • Personlighetspsykologi
  • Selvinnsikt (kjenne seg selv og sitt indre repertoar)
  • Selvutsikt (forstå hvordan du virker på andre og hvordan andre virker på deg – samtidig)
  • Selvregulering (kunne bruke seg selv i møte med andre)

Her var det en overvekt mot selvinnsikt.

Men så til selve poenget eller meningen med disse valgene/dilemmaene:

Førstegangsledere trenger selvsagt kompetanse på ALLE disse «temaene» knyttet til ledelse og lederskapsutøvelse.

Gjennom alle årene jeg har truffet disse nærmere 2000 førstegangsledere, på ulike kurs, programmer, workshops og i andre sammenhenger, så har jeg også spurt dem om hvilke 3 av disse 16 temaene de ville valgt dersom de kunne. Her var svarene var relativt klare:

  1. Øverst kom selvinnsikt,
  2. deretter kom konflikthåndtering,
  3. arbeidsgiverrollen og teamlederrollen delte tredjeplassen, mens
  4. stressmestring tok fjerdeplassen.

Ellers var det «stor og god» spredning mellom de resterende kompetanseområdene.

Men om de «kunne», så ønsket de aller fleste seg kompetanse på alle områder, noe som forteller meg at «verktøykassen» deres for alle praktiske formål var tom.

Dette igjen bekreftes både gjennom arbeidet med boken vår «På randen av ledelse» og de mer enn 30 Master- og Bacheloroppgaver som du finner på denne portalen.

NB! Her har jeg ikke tatt med noe knyttet til veien inn i den første lederrollen: Lederskiftet, der kontekst- og rolleforståelse er helt essensielt.

Oppsummert: Førstegangsledere trenger kompetanse via opplæring og trening på ALLE disse kompetanseområdene, og helst FØR de blir FØRSTEGANGS-ledere.