FAGBIBLIOTEK

Masteroppgave: Førstegangsledere – Identitetsskifte fra medarbeider til leder

feb 23, 2025 | Ledelse

I denne masteroppgaven har Alam Adil Bahaq og Emma Victoria Bjørknes, ved Universitet i Stavanger sett på utfordringer knyttet til førstegangsledere. Fokuset er på hvilke utfordringer førstegangsledere står overfor i møte med identitetsskifte fra medarbeider til leder. Basert på de empiriske studiene fra Haaland og Dale (2005) identifiseres det utfordringer for førstegangsledere knyttet til prosessen som omhandler å gi slipp på sin identitet som individuell bidragsyter og tre inn i en rolle som en leder med personalansvar.

Videre har de utført fire kvalitative intervjuer hvor de intervjuet to informanter som nettopp har gått inn i rollen som leder, og to som har vært leder i samme stilling i flere år. Haaland og Dale (2005) presenterer tre faser førstegangsledere gjennomgår i møtet med identitetsskifte som er separasjonsfasen, transformasjonsfasen og integrasjonsfasen.

Under intervjuene stilte de spørsmål knyttet til de tre fasene for å danne seg et bilde av
informantenes erfaringer knyttet til overgangen fra medarbeider til leder og lederrollen. De to studentene
valgte å undersøke overgangen fra medarbeider til leder innenfor privat sektor. Dermed plukket de ut informanter med en lederstilling i forskjellige organisasjoner, alle innenfor privat sektor.

Ut fra intervjuene fikk de et innblikk i informantenes erfaringer og dannet seg et bilde av en rekke utfordringer de hadde møtt på som førstegangsledere. De ser flere likheter mellom teori og funnene i intervjuene. Hovedutfordringene som ble identifisert i funnene til intervjuene var:

  • Usikkerhet knyttet til overgangen fra medarbeider til leder
  • Håndtering av endring i relasjoner
  • Stress og følelsesmessige belastninger og håndtering av ansvar og forventninger

I tillegg kommer det frem et gap mellom teori og funn, hvor informantene gir uttrykk for manglende tilgjengelighet av veileder eller mentor i tiden som ny leder.

Haaland og Dale (2005) fremhever viktigheten av en mentor for støtte og veiledning under overgangen. Selv om informantene bekrefter viktigheten av en mentor eller øvre leder, kommer det frem en mangel på tilgjengelig veiledning og personlig støtte under intervjuene. Informantene gir uttrykk for opplæring og oppfølgning fra øvre ledelse av varierende grad i deres organisasjoner, men at behovet for lettere tilgjengelighet til øvre leder og formelle opplæringsprogrammer er tilstedeværende.

Les hele masteroppgaven her.