Spørsmålet var følgende: «Jeg kjenner hver dag på en utilstrekkelighet i forhold til oppfølging og involvering, så kanskje det var interessant om du tok opp problemstillingen hva en leder ikke bør gjøre eller prioritere? Hva bør prioriteres bort i en hektisk hverdag? Hvilke leveranser eller oppfølging kan vike?».
Dette er spørsmål mange ledere – ikke minst førstegangsledere – kjenner på kroppen, så jeg velger her å dele mine betraktninger.
Utgangspunktet mitt er som følger: Som leder kan du ikke gjøre alt, og i alle fall ikke alene. Nøkkelen her er prioritering og delegering.
Imidlertid er det svært mye du ikke kan delegere som leder. Og dersom du gjør det, må du som oftest følge dette tett opp.
Så da kommer de vanskelige spørsmålene. Hva kan, bør og må jeg;
- Nedprioritere
- Bortprioritere
- Omprioritere
Dette er en svært krevende, sett i lys av listen oppgaver mange ledere har ansvaret for:
- Leveranser
- Forpliktelser
- Avtaler
- Pålegg
- Lovbestemmelser
- Endringer
- Tiltak
- Beslutninger
- Intensjoner
- Krav
- Ønsker
- Forventninger
- Behov
- Innspill
- Tilbakemeldinger
- Ideer
- Evalueringer
- Målinger
- Varslinger
- Medarbeidere
- Ledere
- Kunder
- Etc.
Når man ser på denne listen, som langt fra er komplett, så er det naturlig at mange ledere ofte føler/opplever stor grad av utilstrekkelighet. Så tilbake til kjernespørsmålene:
- Hva kan og bør vike her?
- Hva må ledere gjøre for å oppleve at de «strekke til»?
- Hva må lederes leder gjøre?
- Hva må HR gjøre?
- Hva må virksomhetene gjøre?
Jeg kan ikke si annet at dette handler om prioriteringer og det å slippe kontroll. Samt påfyll av lederkompetanse, lederstøtte og kollegastøtte.