Jeg skrev dette innlegget i Ledernytt for en tid tilbake, hvor innholdet var basert på flere samtaler og prosesser med nytilsatte mellom- og toppledere.
For meg som har jobbet med nye ledere på alle ledernivåer i snart 25 år, så er det å ha eller opparbeide seg det jeg kaller «KONTEKST-EMPATI» helt avgjørende. Dette handler på både individ-, gruppe-, ledelses- og organisasjonsnivå.
Fremfor alt er det viktig å både sette seg inn i, og bli satt inn i alt det du overtar som ny leder.
- Som fra kunnskap til kjennskap.
- Som fra oversikt til innsikt.
- Som fra dokumenter til følelser/reaksjoner.
Du må bruke både hodet og hjertet (i samspill) dersom du skal klare å «få til» kontekstempati. Kontekstempati er nemlig ikke noe du har, men noe du bruker.
Det handler om kontekstuell innlevelse og det handler om å identifisere, forstå og anerkjenne gyldigheten av for eksempel dine nye medarbeideres forventninger, ønsker og behov. Gjennom blant annet strukturerte og kontekstuelle oppstartssamtaler
Så dersom du ikke har en strukturert og dialogbasert plan for dine første 90 dager i ny lederjobb, har du heller ikke muligheten til å utøve kontekstempati i praksis.
Dette vil trolig lede til at du kommer «skjevt ut av hoppkanten». Om du ikke akkurat «tryner» som ny leder, vil du trolig i mange sammenhenger komme til «kort».
De første dagene som ny påtroppende leder er som å være utsatt for både et flomlys og en rekke «forstørrelsesglass»:
“People will remember vividly their first impressions of you and their last interaction with you. While you can update their last interaction constantly, you are going to be stuck with those first impressions.”
(Bradt, Check & Pedraza 2006:81).
Derfor er oppstarten og de første 90 dagene så utrolig viktig å både planlegge og gjennomføre.
Så kontekstempati er noe du kan trene deg (opp) på. Spørsmålet blir da: er du trent på og for dette?
Dersom ikke, eller om du er usikker på hvordan legge din kontekstuelle plan for dine første 90 dager i ny rolle og kontekst, så kjører jeg det fortsatt ENESTE kurset i Norge i hvordan GJØRE dette i praksis.