FAGBIBLIOTEK

«På randen av ledelse» – velkommen til fire læringsintensive dager!

aug 8, 2023 | Fysiske kurs

Mange studier, blant annet mer enn 30 Master- og Bacheloroppgaver du finner på denne portalen, bekrefter at førstegangsledere fortsatt savner støtte, opplæring og veiledning.

De to store overgangene alle nye ledere går gjennom – identitetsskiftet og lederskiftet – er knapt på radaren i innfasingen av den nye lederen. Utvalget av bøker, kurs, etterutdanningstilbud m.m. som er opptatt av dette er også svært begrenset.

Identitetsskiftet handler om at en førstegangsleder må skifte ståsted. Eller det vi kaller identitet. Fra fagperson og individuell bidragsyter til å være leder for fagpersoner/individuelle bidragsytere.

Du skal altså ikke lengre gjøre «jobben», du skal få folk til å gjøre jobben. Du skal lede dem – og ofte er det tidligere sidestilte kollegaer du skal lede. 6 av 10 førstegangsledere rykker nemlig opp internt.

I denne fasen skal du altså lære mye nytt, men du må også «avlæres» en rekke ting. For svært mange førstegangsledere er dette er sjokkartet opplevelse og mange velger da å stå med ett ben i hvert område. Dvs. at de blir BÅDE fagperson/kollega og leder, med konsekvens at de svikter begge steder.

Lederskiftet er det andre skiftet du må gjennom og ikke minst håndtere, siden i 9 av 10 tilfeller vil du erstatte en tidligere leder. Kun i 1 av 10 tilfeller går man inn i en nyopprettet stilling (som igjen har sine særegne utfordringer).

Hvordan dette lederskiftet organiseres og gjennomføres har stor betydning for både mestringsfølelsen og effektiviteten. Lederskiftet er det vi kaller for «katalysatoren» for identitetsskiftet.

For når du har «fått jobben» og har din første dag i en helt ny rolle og «verden», så er du på full fart inn i det å (måtte) tenke helt nytt og annerledes. Der din «lederidentitet» vil bli satt på prøve umiddelbart.

Dersom en ikke er forberedt på dette og har tilegnet seg kritisk viktig «førstegangslederkompetanse», så vil en gå rett inn i det vi kaller «førstegangslederstresset».

Og jo større avstand mellom (leder)kompetanse og oppgaver/utfordringer, jo større negativt stress vil du oppleve.

 

Oppsummert: 

En førstegangsleder må være forberedt på å håndtere og mestre to skifter: Et identitetsskifte og et lederskifte. Manglende forberedelser og støtte er en invitasjon til negativt stress med påfølgende konsekvenser.

Du har tre måneder på deg til å befeste din posisjon som den nye lederen. Mislyktes du innenfor denne perioden er resultatet ofte tapt respekt og autoritet. Både blant dem du skal lede og dine overordnede. Da går det fort fra vondt til verre.

Frode Dale, kursholder og forfatter av boken «Lederskifter – om lederutvelgelse, innfasing av nye ledere og lederes første 90 dager i ny jobb», som er en av få norske bøker dedikert til dette viktige temaet.

«På randen av ledelse»: Markedets beste fordypningskurs for førstegangsledere

Gjennom fire intensive og praksisorienterte dager skal vi – sammen med deg – utvikle plattformen og identiteten som vil prege (og følge) deg i resten av ditt virke som leder. Målet er å forberede deg, både mentalt og praktisk, på å bli leder for første gang og sørge for at du lykkes i selve overgangs-, oppstarts- og etableringsprosessen.

Konkret vil vi jobbe med blant annet:

  • En leders basiskompetanse og en leders konkrete verktøykasse
  • Egen selvforståelse, rolleforståelse og rolleutøvelse
  • Egen Lederplattform
  • Hvordan bygge relasjoner og etablere tillit som ny leder
  • Forventningsavklaringer og egen rolleetablering
  • En plan for de første 100 dager i ny jobb
  • Hvordan lærer ledere ledelse, og hva må jeg selv gjøre for å utvikle meg som leder?

Kurset tar utgangspunkt i konfluent pedagogikk, dvs. å lære er å oppdage, og er et intensivt gjøre- og ikke hørekurs. På samme måte som det å bli leder for første gang innebærer en krevende, intensiv og ikke minst praktisk (lærings)periode. Hovedmålsettingen er å gjøre førstegangsledere mest mulig effektive gjennom å forberede seg – for deretter å forbedre seg gjennom systematisk og kontinuerlig læring i praksis.

Innholdet i kurset tar også utgangspunkt i suksessboken «På randen av ledelse – en veiviser i førstegangsledelse», som er skrevet av Frode Dale og Frode H. Haaland. Per i dag er boken trykket i 16 opplag, med nær 20 000 solgte eksemplarer. Boken er også en del av undervisningsmateriellet innenfor lederskap på BI.

Målgruppe

  • Førstegangsledere som har fått en lederstilling, men som enda ikke har startet opp i denne (hovedmålgruppe)
  • Medarbeidere/studenter som ønsker/tenker på å bli ledere
  • Konstituerte/fungerende førstegangsledere
  • Lederkandidater/ledertraineer/lederaspiranter
  • Førstegangsledere som vil bearbeide sine erfaringer
  • Ledere, eksempelvis HR-ansvarlige, som ønsker å øke egen selv- og rolleforståelse, samt lære mer om lederskifte

Kursopplegg

Samling 1 (2 dager)

  • Hovedfokus dag 1: En leders selvforståelse
  • Hovedfokus dag 2: En leders rolleforståelse

Mellomperioden

  • Praktisk jobbing med egen selvforståelse og egen rolleforståelse i egen organisasjon, samt utarbeidelse av egen personlig lederplattform.

Samling 2 (2 dager)

  • Refleksjoner, erfaringsdeling, gjennomgang av innsendte spørsmål og problemstillinger, gjennomgang av en profesjonell utvelgelses- og innfasingsprosess, samt fokus på egen videre lederutvikling.

Kurssted:

Kurset arrangeres på idylliske Sanner Hotell, som er et historisk hotell i storslagne omgivelser på Granavollen på Hadeland (ca. 40 minutter fra Gardermoen, og ca. 50 minutter Oslo).

Påmelding: Datoer for neste samling legges ut i løpet av vinteren. Vi gir beskjed om dette i nyhetsbrevet.

PS! Er det interessant å arrangere dette kurset internt for eksisterende eller kommende førstegangsledere? Ta kontakt med oss på so@nysomleder.no så ser vi på ulike alternativer!