Jeg kaller dette for de tre K-eksamener:
- Kriser
- Konflikter
- Kritikk
Den første handler om kriseledelse og krisehåndtering. De fleste skjønner at det å ikke mestre og håndtere ulike typer av kriser fort kan bli katastrofalt. Konsekvensene kan bli uopprettelige og gjøre stor skade. Menge ledere stryker her og den viktigste årsaken til det er at de ikke er trent på denne delen av ledelse.
Den andre handler om konflikthåndtering og konfliktforebygging. Dette er noe alle ledere vil måtte håndtere på ulike områder. Ja en har faktisk aktivitetsplikt når det kommer til det å «ta tak i» begynnende eller pågående konflikter.
Ulike undersøkelser viser at alt for mange ledere stryker også her. I stor grad skyldes det manglende opplæring og trening. Dette er for øvrig det ledere etterspør mest kunnskap om!
Den tredje og siste omhandler det å håndtere kritikk. For meg er dette en av 7 «dødssynder» for ledere og her stryker svært mange. Igjen på grunn av manglende opplæring og trening, samt lav eller ingen selvforståelse.
Hvordan kan en så bøte på dette? Jo; det er (minst) tre (nye) K’er som må aktiveres:
- Kompetanse
- Kommunikasjon
- Kultur
Her er stikkordene: Opplæring, trening, oppfølging og ikke minst evalu-læring.
Oppsummert: Gode eksamensforberedelser gir som oftest gode eksamensresultater – også her.